Monday, March 30, 2015

Keseimbangan Tenaga untuk Menjamin Kesihatan



Dari segi biologi, tenaga yang kita perolehi daripada makanan yang diambil seharusnya seimbang dengan tenaga yang digunakan oleh tubuh untuk bekerja, berehat, bermain dan untuk mempertahankan tubuh pada suhu tubuh yang normal. Dengan ini, berat badan sentiasa dapat dipertahankan pada berat yang ideal.

Secara purata, tubuh kita membakar antara 200 kilo kalori hingga 3,000 kilo kalori untuk aktiviti harian yang biasa. Wanita membakar kurang daripada itu kerana purata berat badan mereka lebih rendah dibandingkan dengan lelaki.

Memulakan sesuatu aktiviti yang tidak pernah dilakukan sebelumnya atau yang tidak disukai adalah agak berat. Perlu diingat bahawa untuk bersukan, kita tidak semestinya memaksa diri berjogging, berjalan cepat, bermain bola, badminton dan sebagainya. Kita juga boleh melakukan sebarang aktiviti lain yang dapat mengeluarkan peluh, misalnya berkebun, menari dan silat.

Untuk memulakan bersenam, mantapkan dahulu keyakinan diri kita bahawa kita memang memerlukan riadah atau olahraga secara rutin kerana dapat meningkatkan kesihatan dan kesegaran kita. Keyakinan yang kuat merupakan pendorong semangat yang kuat. Dengan semangat yang kuat, kita dapat melakukan riadah secara rutin dan lama-kelamaan akan menyeronokkkan.

1.      Keperluan Tidur dan Kesihatan Tubuh

Tidur bererti keaadaan apabila seseorang tidak sedar dengan mata terpejam dan bertujuan untuk berehat. Terdapat dua pola tidur yang saling berganti sepanjang malam. Pola I (D-Sstate), iaitu pola tidur ringan atau REM (Rapid Eye Movement). Pada fasa inilah biasanya kita bermimpi. Keadaan ini ditandai dengan bergeraknya bola mata dengan cepat.

Secara purata, seseorang akan bermimpi sebanyak 5 kali semalam, tetapi sebahagian besar mimpi tersebut tidak dapat diingat. Selama pola ini berjalan, konflik fikiran dan perasaan terus lenyap sehingga mental mengalami ketenangan. Pola II (S-State), iaitu pola tidur nyenyak. Pada orang dewasa yang dapat tidur 8 jam semalam, nisbah D:S ialah 6:1.5 dengan 30 minit untuk “masa penetapan”.

Secara amnya, semua makhluk yang hidup samaada manusia atau haiwan memerlukan tidur. Cara tidur pula berbagai-bagai ragam. Misalnya, itik tidur duduk, kuda tidur berdiri, harimau tidur berbaring, ikan tidur celik dan ada juga yang tidur tergantung iaitu kelawar. Manusia juga memiliki berbagai-bagai cara dan ragam semasa tidur. Tetapi mengikut cara Sunnah tidur yang seeloknya ialah tidur dengan mengiring ke kanan. Tidur merupakan bahagian yang penting dalam hidup ini, sejak dilahirkan hinggalah lanjut usia. Satu pertiga daripada hidup manusia dihabiskan untuk tidur. Seseorang yang berumur 60 tahun telah tidur selama lebih kurang 20 tahun.

Apabila kita tidak tidur, kesan yang menonjol ialah keletihan fizikal dan tidak berupaya untuk menumpukan perhatian terhadap sesuatu. Hal ini disebabkan selama kita tidur nyenyak, sistem pembaikan dan pemeliharaan (anabolisme) tubuh bekerja keras mempersiapkan tubuh untuk menghadapi pelbagai aktiviti keesokan harinya.

Bahagian-bahagian tubuh yang rosak akan diperbaik dan digantikan dengan yang baru. Sel darah baru akan dihasilkan dalam jumlah yang banyak. Organ tubuh yang bekerja keras sepanjang hari (katabolisme) seperti otot tubuh dan organ pencernaan akan berehat. Dalam keadaan biasa terjadi keseimbangan secara dinamik antara antibolisme dengan katabolisme. Perlu diingat, kurang tidur sama akibatnya dengan terlalu banyak tidur.

Sebenarnya, banyaknya tidur bergantung pada individu. Sesetengah kita berasa segar dengan hanya dapat tidur selama tiga atau lima jam semalam, sementara ada juga yang memerlukan lapan atau sembilan jam setiap malam. Menurut pakar kesihatan seorang daripada 10 orang memerlukan tidur selama antara lima jam hingga sembilan jam. Meskipun begitu, secara amnya kebanyakan orang memerlukan tidur antara enam jam hingga lapan jam setiap malam.

Walau bagaimanapun, tidak ada tanda atau petunjuk am sama ada kita mendapat cukup tidur atau tidak. Cuma apabila kita berasa fizikal dan mental kita lesu kemungkinan kita perlu tidur. Tetapi sebab-sebab lain juga perlu diambil kira seperti pekerjaan, makanan, social, kesihatan yang terganggu atau akibat kurang bersenam.

Satu kajian lain yang tidak kurang pentingnya menunjukkan bahawa tidur yang terlalu banyak juga akan memberi pengaruh yang sama dengan tidur yang terlalu sedikit.

Kesimpulannya:

Jumlah jam tidur yang terbaik bagi kita ialah jumlah jam yang umumnya memberikan kita perasaan segar dan cergas serta bersemangat untuk segera bangun pada waktu agi. Barangkali ada antara kita yang musykil tentang cara untuk mendapatkan tidur yang puas. Sesetengah orang sukar untuk memulakan tidur tetapi banyak pula yang mudah. Sekiranya anda ingin mendapatkan tidur yang cukup dan puas, beberapa perkara perlu kita praktikkan:

a.       Fikiran yang tenang adalah penting. Buangkan segala kekhuatiran dan lupakan semua perkara yang mengakibatkan kekusutan minda. Sejam sebelum tidur, kita mungkin perlu membaca, mendengar muzik atau menonton televisyen.

b.      Aturla kamar tidur kita agar menyenangkan dan dapat memberi keselesaan semasa tidur. Bantal, tilam dan katil biarlah sesuai dengan kehndak kita.

c.       Waktu tidur perlu diatur dengan baik. Rencanakan waktu tidur dan waktu kita harus bangun. Jangan tidur terlalu awal. Masuk tidur apabila sudah benar-benar mengantuk.

d.      Kenakan pakaian yang sesuai mengikut keadaan suhu dan cuaca. Pasangkan kipas apabila perlu dengan mengambil kira kebebasan pergerakan angina keluar dan masuk di ruang tidur.

e.       Kita boleh juga minum air suam atau susu sebelum masuk tidur kerana ia boleh menyebabkan rasa mengantuk. Memakan makanan manis sebelum tidur adalah tidak baik. Elakkan makan malam yang banyak kerana tubuh kita tidak dapat berehat sepenuhnya pada waktu perut dan usus bekerja keras untuk mencerna makanan.

f.       Jangan meminum the, kopi atau alcohol pada waktu malam. Kesemuanya ini akan mengganggu proses tidur dengan merangsang tubuh.

g.      Membuat riadah ringan dan teratur sebelum tidur ini akan dapat memenatkan dan membantu untuk mendapatkan tidur yang puas. Tetapi jangan lakukan olahraga yang keras sebelum tidur kerana ini akan menaikkan suhu badan lalu menggagu tidur.

h.      Jangan sesekali mengambil pil tidur kecuali dengan nasihat doktor. Pil tidur tidak akan membantu kita untuk tidur bahkan akan memburukkan lagi keadaan tidak dapat tidur. Kajian menunjukkan bahawa dalam tempoh tiga minggu selepas mengambil pil tidur, ia akan mengganggu tidur dan bukan menyenyakkan. Di samping itu, ada pula yang mengalami ketagihan akibat mengambil pil tidur.

2.      Apa dia gangguan tidur?


Insomnia merupakan penyakit gangguan terhadap pola tidur. Mereka yang menderita akibat insomnia bukanlah tidak boleh tidur sama sekali dan tidak semestinya di kalangan pesakit psikosis atau kemurungan. Pesakit insomnia ialah orang yang susah untuk tidur; dapat tidur sebentar, kemudian terbangun dan tidak boleh tidur lagi. Lebih kurang 30 peratus penduduk normal mengadu mengalami insomnia.