Wednesday, March 11, 2015

Orang Yang Berlebih-lebihan Ada Penyakitnya

Allah S.W.T. berfirman dalam surah Al-A’raf:
Ertinya: “Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang0orang yang berlebih-lebihan.” (Al-A’raf: 31)

Sesungguhnya Allah Taala mengajarkan supaya kia makan dan minum apa yang lazat dan baik dari semua bentuk makanan dan minuman tanpa berlebih-lebihan.

Berlebih-lebihan pada makan dan minum apabila melampaui batas syariat maka akan jadi haram, dan apabila melampaui batas kewangan maka akan bahaya, dan apabila melampaui batas badan makan akan menjadi mudarat.

1.      Berlebih-lebihan dalam makan daging khususnya yang merah, hati, ginjal, ayam turki, sardine, rang, teh, kopi dan bir. Makanan ini kaya dengan zat purin yang akan berubah dengan mudah ke asid polik. Meningkatnya nisbah asid polik dalam darah (nisbah biasa adalah antara 3-6 mg pada setiap 100 cm³ darah) akan menyebabkan terjadinya penyakit lenguh. Ketika meningkat nisbah asam polik dalam darah dari ukuran biasa, akan terjadi penyakit di mana garam dari asam itu akan mengendap pada tulang-tulang rawan dan pergelangan-pergelangan, maka ia akan menghancurkannya sepertimana ikatan otot-otot dan kadang-kadang pada sebahagian ginjal akan mengendap. Penyakit ini sangat banyak dijumpai pada mereka yang banyak makan daging dan para pemilik hidangan-hidangan pesta dengan makanan yang lazat-lazat, juga orang yang berlebih-lebihan dalam makanan dan minuman seperti orang kaya dan raja-raja. Kerana itu penyakit sengal-sengal dinamakan sebagai penyakit raja-raja.

2.      Berlebih-lebihan mengambil makanan berprotein ditambah lagi telur, ikan, susu dan keju akan menyebabkan kelemahan tubuh dalam penghadaman sebagaimana akan menyebabkan tekana darah tinggi dan pengerasan pembuluh darah kerana adanya kadar lemak dalam makanan ini.


3.      Berlebih-lebihan mengambil makanan berkarbohidrat (zat tepung dan gula) akan mengakibatkan terjadinya fermentasi pada perut. Makanan ini akan terbakar dalam tubuh agar berubah kepada kalori dengan kadar yang diperlukan oleh tubuh. Melebihi kadar ini akan mengubahnya kepada lemak yang bertimbun-timbun di dalam tubuh dan akan mengakibatkan berat badannya bertambah. Ia akan bersatu zat gula tambahan dengan kalsium yang ada pada jaringan-jaringan tubuh, maka menurunlah nisbah kalsium dalam darah, dengan demikian akan berlaku penggantian kalsium dari tulang dan gigi. Selanjutnya akan mengakibatkan kelemahan tulang dan rapuhnya gigi. Makanan ini juga tidak baik bagi penderitaan kencing manis.


4.      Berlebih-lebihan mengambil makanan-makanan berlemak akan menjadi beban berat atas peralatan tubuh semuanya, terutama sekali sistem penghadaman yang bertanggungjawab untuk menghadam makanan, juga sistem peredaran (jantung dan pembuluh-pembuluh darah), di mana makanan berlemak ini akan mengakibatkan pertambahan berat badan, selanjutnya pertambahan beban atas jantung dan meningkatnya nisbah kolesterol dalam darah (iaitu bahan yang mnyebabkan mengerasnya pembuluh darah).